Esa-JussiSalminen

Mistä on kansanlaulut tehty? Soldat keľan eli sotilaan saattaminen udmurteilla

  • Koululaisten tiedekonferenssissa esitelmä sotilaan saattamisen tapojen muuttumisesta nykypäivänä.
    Koululaisten tiedekonferenssissa esitelmä sotilaan saattamisen tapojen muuttumisesta nykypäivänä.

 


Ennen muinoin tsaarin armeijaan meno tarkoitti 25 vuoden eroa läheisistä. Udmurtteja alettiin ottaa armeijaan 1705 Pietari Suuren määräyksestä, pian Iivana Julman aluevaltauksen ja sitä seuranneen kansanmurhan jälkeen. Armeijalta yritettiin välttyä kaikin tavoin: se merkitsi tuolloin outoa kohtaloa jossain kaukana vieraalla maalla venäjää taitamattomille udmurteille, jotka eivät kovin usein olleet edes kotikylästään muualla käyneet.
Armeijasta yritettiin selvitä rahalla ja armeijaa yritettiin pakoilla ja armeijasta paettiin. Tuolloin udmurtin kieleen vakiintui lainasana begloj 'karkuri'.

Siihen aikaan harva eli ylipäänsä kovin vanhaksi ja jos parikymppinen mies joutui armeijaan ei ollut suinkaan takeita, että hän 25 vuoden jälkeen palaisi ja missä kunnossa, vaikka ei sodissa kuolisikaan. Niinpä ei ole ihme, että armeijaan saattamisesta tuli juhla, jossa lähtevä hyvästeltiin kuin kuoleva, tuonpuoleiseen siirtyvä. Vastaavasti armeijasta tai sodasta palaava otettiin vastaan kuin toisesta maailmasta palaava.


Myöhemmin ei armeijaan jouduttu yhtä pitkäksi aikaa, mutta tähän päivään asti NL:n ja Venäjän armeijapalveluksen pituus, sodat, konfliktit, kätketyt sodat eli ns. kuumat pisteet (joihin on joutunut "ulkomaille armeijapalvelukseen") ovat taanneet sen, että vanhat sotilaan saattamisen menot ovat paikoitellen säilyneet hyvin. 


Veroja maksettiin tsaarille sataverroin mieluummin kuin lähetettiin miehiä armeijaan.  Udmurtit yrittivät vedota tsaariin ja senaattiin useasti ja tarjoutuivat armeijaan ottamisen sijasta maksamaan lisää, mutta pyyntöjä ei huomioitu. Tapahtui päinvastoin: tuli vuonna 1735 määräys, että udmurtit viedään palvelukseen poikkeuksetta Baltiaan asti, jotta pakeneminen ei onnistuisi.


Toisaalta rekryyttilaulut muistuttavat lauluja, joita lauletaan, kun tyttö menee miehelään. Kuolemalla ja häillä on muutenkin yhteistä. Udmurtillahan on kolmet häät: syntymä, naimisiinmeno ja kuolema. Nykyisin armeijaan ei suhtauduta tietenkään ihan samalla tavalla kuin kolmesataa vuotta sitten. Vanhemmat initiaatioriitit ovat antaneet tilaa sotilaan saattamisen tavoille.


Vuoden 2010 väestönlaskussa oli Udmurtiassa miehiä 123 000 vähemmän kuin naisia. Suurvalta-armeija ei liene syyllisistä pienin.

 

Udmurtinkielinen dokumentti aiheesta venäjänkielisin tekstityksin
https://


tai:
http://www.myudm.ru/node/37683


Lyhyempi dokumentti aiheesta, venäjänkielisellä juonnolla:
https://

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Tässä on ilmeisesti besermanien rekryyttilaulu, mutta en oikein hahmota sanoja, vaikka kielen alalla pistämätön olenkin: https://www.youtube.com/watch?v=CI5361Sov7s

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset